måndag 21 april 2008

Trycksaken är huvudsakliga samlarsaken

Måste erkänna en hemlig last, eller snarare en passion! Jag är en "sucker" för gamla tryck: etsningar, träsnitt och handkolorerat. Nästan uteslutande botaniska tryck. Har slarvat lite med djurtryck också, så vi kan väl säga biologiska motiv då! Har en nätt liten samling - senast i raden dessa 4 st för 100:-! Ett kap, men priserna kan variera avsevärt och jag köper bara de prisvärda, de jag har råd med. Helt otroligt att man kan få gamla tryck från 1700-1800-talet billigare än nya från IKEA!! Tänk alla som hanterat dem, tittat på dem genom århundraden! Förstå min glädje och oerhörda ödmjukhet när jag första gången besökte Linnés Hammarby. Tror det var där kärleken började. Hur han lite ovårdsligt (vanvördigt enligt vissa samtida tyckare) hanterat de handgjorda trycken genom att klistra upp dem på väggen för att han skulle kunna se dem så länge han levde. Skulle trycken ens överlevt om inte den store mästaren gjort så? Skall också låta de dyka upp lite varstans i mitt hem på väggar, möbler och i skafferiet. Kanske gör min egen varaiant av Florabyrån Linné, en ouppnåerlig Josef Frank skapelse som går för sexsiffriga belopp! Linné var en passionerad samlare och en sann livsnjutare. Kanske är det så att passionerade samlare också är livsnjutare?! Så du livsnjutare, vad samlar du på?

2 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Ja du det är mycket - låt mig se - den mest onödiga är nog ornament i olika metallsorter - vet ej vad jag skall ha dem till men dom är ju så fina!

Kram Maud

Annika sa...

Hej! Vackra tavlor pryder sin plats på väggen. Din underbara lilla skål var ju också ett fynd. Jättebra att det finns såna ställen för såna som oss. Eller hur?
Varma solhälsningar ♥ Annika