tisdag 22 april 2008

All kärlek går inte att förklara

Viss kärlek är ögonblicklig och slår som en spark rakt i solar plexus. Så finns det kärlek som liksom smyger sig på, hänger sig kvar och växer i styrka. Så tror jag det är med denna skål jag köpte på lunchen. Kände mig lite shoppingsugen och slank in på Åter vinnarna. Blicken sökte av av porslinsavdelningen, plötsligt fångade något mitt intresse. En skål, ca 30cm i diameter med stiliserade tranor och ornament. Gjord i keramik med detaljer som får mig att tänka på asien. Först såg jag de lugna färgerna som stack ut bland allt det bjärta 80-tals porslinet. Kikade, tvekade, satte tillbaka den på hyllan. Men något tvingade mig tillbaka för att hosta upp de 30:- som skålen kostade. Lämnade butiken utan att veta vad jag skulle ha den till. Bestämde jag mig för att gå ner till koloniområdet Tanto för lite vårinspiration. Fotade skålen och så plötsligt slog det mig. Så självklart! Jag hade köpt ett vattenbad till våra fåglar, vad kan vara mer passande än en skål med flygande tranor?! Dessutom ingår just tranan i kommunens stadsvapen. Ibland köper vi tveksamma saker, men som med tiden hittar sin plats i tillvaron och blir till älskade klenoder.
- Vilket är ditt mest tveksamma köp som du nu inte kan, eller vill vara utan?

1 kommentar:

Gårdsromantik sa...

Men så otroligt vackert det var - skulle aldrig nämnas ha det som fågelbad!

Kram Maud