tisdag 22 april 2008

På nattygsbordet just nu

På trädgårdsmässan i Älvsjö passerade jag Gysinge byggnadsvårds monter. Köpsugen gick jag därifrån med deras katalog för 99:-! Var först lite skeptisk till att betala för deras katalog. Tyckte de förklädde att det var en katalog med att kalla den "Handbok". Men väl hemma förstod jag varför, för maken till välgjord katalog...förlåt handbok är det sällan man ser. Fullproppad med vetskap, klokheter och hemma-hos reportage har jag fått ny kunskap och inte minst inspiration. Nu är jag ännu mer inställd på att listverken i huset skall vara grå och att alla strömbrytare skall bytas ut till kopior av gamla i bakelit. Alla färger skall vara naturliga och framställd enligt gamla metoder. För är det något man inser när man bläddrar i "Handboken" så är det att gamla metoder ger vackra och hållbara resultat. Flera av sommarens utflykter kommer gå till den lilla bruksbyn Gysinge för att besöka byggvårdsbutiken på plats. Tills dess besöker jag deras webbplats och webbutik och drömmer om valvformade fönster och pardörrar från 1700-talet. Någon annan som varit där eller på annan byggnadsvårdsbutik?

1 kommentar:

Annika sa...

Vilken härlig gris!!! Skrattade gott när jag såg den. Du får väl kalla den Herr Gris som i "Timon o Pumba". Ett av mina barns favorittecknat när han var liten.
Gysinge är ju bara en underbar källa av inspiration och kunnande. Har själv katalogen o har handlat lite genom åren. Den är så härlig bara att sitta o titta i.
Nu ska jag gå ut o njuta lite av solen, har precis vaknat till ett underbart väder.
♥♥ Annika