tisdag 20 maj 2008

Sätter en syrenhäck

De säger att nöden är uppfinningarnas moder, då måste tom plånbok vara återvinningarnas moder. I brist på likvida medel gör jag små experiment och hoppas på det bästa. I helgen upptäckte jag en förvildad koloni av syrener under den stora lönnen. Då jag inte vill ha några andra växter där - än möjligtvis en klematis - bestämde jag mig för att chansa på att syrener går att flytta. Har alltså ingen aning om syrener överlever en flytt, men tycker det är värt en chansning. Syrenen skall nämligen få tjäna nytt syfte som häck. Finns det något sommrigare än en slingrande syrenhäck längs en liten grusväg. Det är iallfall vad jag vill skall möta oss på väg hem till Rönnings. Så sagt och gjort skred omedelbart till verket. Slet som ett djur i ett par timmar. Grävde och drog upp syrenens rötter. Svettig med händer fulla av skavsår studerade jag det slutgiltiga resultatet. I en mjuk böj följer 15 små syrenplantor grusvägen. Nu återstår bara att låta de etablera sig tillräckligt länge för att se om resultatet är lyckat. Är det lyckat så väntar "bara" ca 40m till att sätta syrener på! Tanken svindlar, tänk om 40 år när jag lagt näsan i vädret så vajar en syrenhäck längs vägen till Rönnings!

1 kommentar:

Mina projekt sa...

Hoppas att syrenerna klarar sig! Jag hade stora, vildvuxna buskar här hemma och klippte ner dem längs med marken. Nu har de kommit upp igen och blivit jättefina buskar. Fort gick det också så jag tror att syren är rätt tålig.

Lycka till!

/Karina