måndag 12 maj 2008

Med en hjälpande tass

Ibland får man hjälp från de mest oväntade håll. Men fråga är om inte hjälpen jag fick vid förra helgens påtande i trädgården snarare var en björntjänst. Så fort jag började gräva dök en vältuggad boll upp i gropen jag grävt, eller på plantan jag just planterat. Stora bruna ögon studerade mig intensivt och väntade ivrigt på nästa steg. De stora bruna tillhör "lillebror", som vi med en stor portion kärlek kallar svärmors hund. I väntan på en egen "lillebror" (vi talar tyst om det faktum att han faktiskt är en hund) brukar han besöka oss till allas glädje - inte minst svärmor som då får sovmorgon. Men något barnarbete är det inte att tala om för föga är de sysslor han bidrar med. För alla som någon gång grävt i rabatten och fått en hjälpande tass, vet att med schäfrar till hjälp blir genvägar snarare senvägar.