tisdag 20 maj 2008

Äntligen en Hälsingebock

Skall man nämna en symbol för Hälsingland så kommer många säga Hälsingebocken. Dess ursprung är höljt i dunkel men varje sann Hälsing ger bocken en speciell plats i hjärtat. Själv drömde jag länge om att tatuera in den på armen och kanske är det inte för sent eftersom min bror håller på att bli tatuerare. Inte fullt så drastiskt är att placera den på husfasaden och det finns de som vittnar om att den skådats på hus 700 mil från Hälsingland! Själv behöver jag inte gå längre än till köksbordet för att möta mina bockar. För dessa darlingar fann vägen till Rönnings via samlarmässan. Köpte paret till min mammas förskräckelse som tyckte de var fula - själv tycker jag de är charmigt kultiga. Så fort jag betalat sa en annan villig spekulant att hon skulle köpt de om inte jag slagit till. Nu saknas bara en Hälsingebock på fasaden och att sambon skriver sig i Hälsingland så kommer jag snart dela säng med en också!

1 kommentar:

Gårdsromantik sa...

Kul med sådana där ortstypiska figurer!

Kram Maud