måndag 12 maj 2008

Sjunger långsamhetens lov

Finns det någon bättre medicin för en stressad storstadssjäl än att måla med riktig linoljefärg? Att måla med linoljefärg tar tid! Varje strykning skall torka i 2-3 dagar och det krävs minst 3 strykningar. Eller som expediten på Gysinge byggvård sa:
- När du tror att det är färdigt för nästa strykning, vänta en dag till!
Dessutom är den ganska tungjobbad. Varje lager skall jobbas in med en grov pensel. Får nästan kramp i händerna av att måla de nya trädgårdsmöblerna och jag älskar varje minut. Just för att det inte är någon idé att stressa! Bara att öppna en burk linoljefärg är en njutning. Det känns direkt att det här är naturligt. Inte nytt och miljöfarligt utan bara färg, som man späder med ren kallpressad linolja. När jag står där och jobbar lovar jag mig själv att jag aldrig mer måla med snabbtorkande, miljöfarliga färger. Hädanefter blir det bara målning som tar tid - för det mår både jag och naturen bra av!

1 kommentar:

CarpeDiem sa...

Åh, vad roligt att se att lagt in en massa nya, härliga inlägg i bloggen!

Dina utemöbler kommer bli jättefina!

Kram
/FD