måndag 11 augusti 2008

En av livets rikedomar















Finns det något godare än hemmagjord saft och sylt? När fabrikanterna fyller ut sin sylt med äppelmos så blir hemmagjord så mycket godare. Så en dag mitt i regnet trotsade vi vädrets makter och plockade 2 liter skogshallon och 5 liter svarta vinbär. Trots att vi var dyblöta när vi kom in kände vi oss förunderligt lycklig. För när syltkokets väldoft spred sig i huset kände jag mig rikare än jag gjort på länge. Med välfyllt skafferi och vedföråd vet vi att vi varken behöver gå hungrig eller frusna. Nu väntar jag bara på att våra äpplen skall mogna så att vi kan musta, sylta och koka äppelmos. Dessutom har de första kantarellerna siktats i omgivande skogar. Tänk vilken underbar höst vi går till mötes!

- Vad är livets rikedomar för dig?!

1 kommentar:

Annika sa...

Hej Malinka o välkommen tillbaks... har varit inne o kollat efter dig med jämna mellanrum... lampan är ju kul... men inte min stil... men spara den du för den stiger säkert i värde... o en dag kanske du tycker den är jättevacker.... vad kul att du ska börja läsa igen... o flytta... till ditt vackra hus... ha en riktigt trevlig helg... Kramiz Annika